Herken je dit?
Ik sla mijn laptop open en leg mijn mobiel weg. Na een half uur facebooken is het nu écht tijd om wat te gaan doen. Nog voordat ik er erg in heb, tikken mijn vingers razendsnel nu.nl in. Het lijkt bijna te snel te gaan om er wat aan te doen. En van het ene oninteressante nieuwsbericht klik ik door naar de ander. 15 minuten later besef ik me dat ik dit eigenlijk allemaal helemaal niet wil lezen. Wat ging ik ook alweer doen? Oja…werken…
Waarschijnlijk herken je dit zeer inefficiënte ritueel dat zich elke keer weer voordoet op het moment dat je besluit te gaan werken. Niet vreemd, want maar liefst 95% van de Nederlandse bevolking heeft wel eens last van uitstelgedrag. Zou het niet fijn zijn om minder tijd te besteden aan die nutteloze informatie absorptie en meer tijd over te houden voor leuke dingen?
In deze blog geef ik je 4 praktische tips die ik gebruik om efficiënter te werken en die jij direct toe kunt passen!
Waarom is het zo lastig om efficiënt te werken?
Hier zijn verschillende redenen voor. Ten eerste leven we tegenwoordig in een wereld met een overdaad aan informatie. Deze informatie is beschikbaar op verschillende informatiebronnen die wij meestal in handbereik hebben, zelfs als we bezig zijn met een taak.
Onze telefoon ligt naast ons met alle lampjes, alerts en geluiden die ons erop wijzen dat we nu direct moeten checken wat er voor nieuwtje is. En op dezelfde device waar de meeste van ons op werken, de laptop, kost het ons geen enkele moeite meer om op google iets op te zoeken of het nieuws ‘even snel’ te checken.
Het grappige is dat wij, als simpele mens, deze overvloed aan informatie helemaal niet kunnen verwerken. Probeer maar eens te herinneren wat de eerste 10 posts waren die jij voorbij zag komen op Facebook voordat je aan het werk ging. Nope, mij lukte het ook niet!
Het draait bij het checken van al deze informatiebronnen dan ook vaak niet om de informatie zelf, maar om het gevoel dat we iets belangrijks missen als we NIET checken. Dit wordt ook wel ‘The Fear of Missing Out’ genoemd; de angst om iets te missen. En omdat het ons zo gemakkelijk wordt gemaakt om elke seconde van de dag te checken of er nog iets nieuws is, doen we dat ook zodat we er zeker van zijn dat we elk moment van de dag up to date zijn.
De vraag is echter; voegt deze informatie iets toe aan ons leven? Worden we er gelukkiger van?
Voor mij is het antwoord op bovenstaande vraag simpel: Nee. Toch blijf ik het doen als ik niet de juiste maatregelen tref. De tweede reden waarom ik namelijk niet efficiënt werk is mijn persoonlijkheid. Ik vind het ontzettend moeilijk om me te focussen op één taak. Hoewel hier ook heel veel voordelen aan zitten, komt het mijn werk niet altijd ten goede. Gelukkig weet ik dat ik niet de enige ben die een energieke, snel afgeleide persoonlijkheid heeft en kan ik er inmiddels goed mee omgaan. Ben jij ook snel afgeleid? Probeer dan zeker eens onderstaande tips toe te passen.
De laatste reden waarom efficiënt werken lastig is, is omdat heel veel mensen vaak niet weten welke taken écht belangrijk zijn om te doen. Er zijn op een dag zoveel dingen die we moeten doen en die super belangrijk lijken. Maar als je ze eens goed doorneemt, valt zo de helft van deze taken af omdat ze er toch niet echt toe doen. Deze ‘schijnbelangrijkheid’ zorgt ervoor dat we enorm veel tijd besteden aan dingen die niet per sé hoeven te gebeuren.
Met deze tips ga je efficienter werken
Hoewel het natuurlijk super fijn lijkt om altijd up to date te zijn en de beschikking te hebben tot alle mogelijke informatie die er maar is, zorgt dit toch vaak voor frustratie en te kort aan tijd. Dit zorgt weer voor onnodige stress en je mag eerlijk van me weten; ik hou niet van onnodige stress. Jij waarschijnlijk ook niet en het goede nieuws is dat deze 4 tips je gaan helpen efficiënter te werken!
Tip 1: Maak een to do lijst op basis van dingen die je MOET doen
Maak jij al to do lijstjes? Heel goed! En op welke manier maak je deze? Ik durf te wedden dat de meeste van ons een simpel lijstje maken met alle taken die in je hoofd op komen onder elkaar.
De truc is om deze taken te gaan rangschikken op basis van hoe belangrijk de taak is. Elke ochtend neem ik een momentje de tijd om mijn to do list samen te stellen voor die dag. Ik maak 3 categoriën; moet ik doen, kan ik doen, mag ik doen.
De taken die ik moet doen, die zijn vanzelfsprekend het belangrijkste en moeten die dag ook daadwerkelijk gebeuren. Ze kunnen niet wachten vanwege een deadline, afspraak (met jezelf of een ander), of andere belangrijke reden.
De taken die ik kan doen zijn taken die wel moeten gebeuren de komende week, maar niet per sé vandaag. Als ik dus de taken van mijn ‘moet ik doen’ lijstje heb gedaan, ga ik over naar de ‘kan ik doen’ taken.
De taken die ik mag doen, zijn dingen die ik leuk vind of op dit moment nog geen echte noodzaak hebben, bijvoorbeeld de auto wassen of de lay out van mijn website aanpassen. In deze categorie zet ik ook de taken die creativiteit nodig hebben. Zo wordt ik er wel aan herinnerd en als het moment daar is dat ik ineens een goede ingeving krijg, ga ik ermee aan de slag.
Tip 2: Zet alle alerts, lichtjes en notificaties UIT
Ja, je leest het goed. Zet ALLE alerts, lichtjes en notificaties UIT. Zorg ervoor dat je geen enkel lichtje, bliebje, trilling, pop up mail bericht of geluidje meer krijgt. Ik ka je garanderen dat al deze notificaties je niet gaan helpen productiever te werken, en ze kunnen allemaal wachten tot wanneer jij je belangrijke taken afgerond hebt.
Tip 3: Volg minder mensen
Scroll jij ook wel eens eindeloos door je facebook feed heen? Er zijn zoveel mensen die hier teveel tijd aan besteden. En de grap is, het levert je niet eens de meest relevante en nieuwste informatie op: Facebook laat jou namelijk berichten en reclames zien op basis van wat zij denken dat relevant voor jou is. En dat kan dus net zo goed een bericht van eergister zijn.
Zo kreeg ik laatst in mijn nieuwsfeed pas een dag nadat mijn favoriete koffiezaak gepost had dat ze dicht zouden zijn, hun facebook post te zien. Hoe raar is dat?!
Het is dus totaal nutteloos om door je feed te scrollen en updates te krijgen van jan en alleman. Ik snap dat het soms inspiratie oplevert, maar dit weegt niet op tegen de 90% van de tijd dat het alleen maar tijd kost om nutteloze informatie voorbij te zien komen.
Daarom daag ik je uit; ga eens na op al je social media; wil je deze mensen echt volgen? Of is het alleen maar afleiding?
Op facebook kan je gemakkelijk mensen ontvolgen zonder dat je ze ontvriend. Je ziet op deze manier hun berichten niet meer in jouw nieuwsfeed maar kunt ze nog wel steeds opzoeken. Kijk ook eens kritisch naar de groepen waar je in zit. En onthoudt, je hoeft niet uit de groepen, maar je kunt simpelweg aanklikken dat je de groep niet meer wilt volgen.
Kijk ook eens kritisch naar alle nieuwsbrieven voor welke je je ooit hebt ingeschreven. Schrijf je uit voor ALLES wat je eigenlijk helemaal niet meer interesseert of wat alleen maar verwarring schept.
Beperk ook het advies; kies 1 of 2 mensen uit van wie jij graag advies ontvangt. Zorg dat dit mensen zijn die voor jouw een voorbeeld zijn, die je inspireren. Kies geen mensen uit van wie je onzeker wordt, omdat je je alleen maar gaat vergelijken met ze en gaat twijfelen aan of jij het wel goed genoeg doet!
Tip 4: Durf groots te denken
Deze laatste tip zou wel eens jouw leven kunnen gaan veranderen. Kun jij groots denken? De meeste mensen vinden dit enorm lastig. Leuk, want dat betekent een uitdaging! Kijk eerst dit filmpje en begin dan aan onderstaande opdracht!
Naar het boek van David J Schwartz, The magic of thinking big
Opdracht: De opdracht is om een bucketlist te maken waarop jij ALLE dingen opschrijft die je graag zou willen doen. Op dit lijstje zet je echt alles neer wat in je op komt. Ook al denk jij dat wat in je op komt te gek voor woorden is en toch nooit gaat lukken. Dit is een beperkende gedachte en het is van belang deze te herkennen – en los te laten.
Maak op papier 4 categorieën: Persoonlijk, Familie, Professioneel en Financieel.
Zet de timer op een half uur en droom weg…
Wat wil jij nu echt in je leven, waar wordt je gelukkig van? Waarom werk jij eigenlijk? Wat wil je bereiken?
Vergeet niet, als je merkt dat er een droom in je opkomt en je schrijft het niet op, is dit waarschijnlijk door jouw beperkende gedachte. Herken deze gedachte en laat hem weg waaien, en schrijf je droom op.
Klaar? Gefeliciteerd! Je hebt nu op papier een enorme lijst met dingen die jij graag wilt doen in het leven. Dit is de blauwdruk van jouw persoonlijke motivatie! Gebruik deze om door te zetten en daadwerkelijk aan de slag te gaan met de taken die moeten gebeuren.
Je kunt nu per droom gaan kijken wat ervoor nodig is om dit te bereiken. Nu is het zaak om jouw grote doelen op te splitsen in kleinere doelen. Zo maak je het behapbaarder voor jezelf. Je kunt hier weer een to do lijstje voor maken zoals omschreven bij tip 1. Dit lijstje kun je namelijk ook op jaar basis en op weekbasis maken!
Kun je wel wat hulp gebruiken? Vraag hier een inspiratie gesprek aan!!