Het geheim achter succesvolle bedrijven
Het kiezen van de juiste markt kan letterlijk het verschil maken tussen een succesvol bedrijf en een bedrijf dat niet van de grond komt. Ryan Levesque deed onderzoek naar duizenden ondernemingen om te kijken wat nu precies het geheim achter succesvolle bedrijven is.
De conclusie van dit onderzoek was verbazingwekkend simpel: Succesvolle bedrijven hebben een niche gekozen waarbij hun markt voldoet aan 5 simpele voorwaarden. In deze blog deel ik deze voorwaarden zodat jij kunt kijken of jij de juiste markt target met jouw bedrijf!
Het belang van een specifieke doelgroep
Het kiezen van een doelgroep is voor veel mensen een lastige taak. Veel ondernemers denken dat het beter is om een zo’n groot mogelijke doelgroep aan te spreken. Ze zijn ervan overtuigd dat ze dan meer producten of diensten verkopen. Echter is dit vaker niet dan wel het geval.
Om te beginnen is het belangrijk dat jouw doelgroep affiniteit heeft met jou en je product. Tegenwoordig wordt het verhaal achter het product steeds belangrijker. Mensen kopen geen product meer, maar een ervaring. Hetzelfde geld voor een dienst.
Uiteraard is het zo dat jouw doelgroep op zoek moet zijn naar deze specifieke dienst. Maar de échte reden dat ze voor jou kiezen, is omdat ze een band met je voelen of omdat ze het idee hebben dat jouw specifieke aanpak bij hun past.
Dit betekent dat hoe beter jij jouw doelgroep kent, hoe beter jij jouw informatie ook kunt richten aan deze specifieke doelgroep. Het gevolg is simpel: jouw doelgroep voelt zich aangesproken door jouw informatie en zal eerder geneigd zijn een product of dienst van jou af te nemen!
Echter zullen er alleen maar verkopen plaats vinden als jouw doelgroep aan de volgende 5 eisen voldoet.
Is jouw doelgroep evergreen?
Evergreen is een veelgebruikt woord in de online business wereld, en betekent dat iets blijvend is in plaats van een korte hype. Het is voor het succes van jouw bedrijf essentieel dat jouw doelgroep evergreen is. Zo zul je wellicht op dit moment veel klanten trekken met de doelgroep angst voor het virus Corona. Maar over een paar jaar zal dit hoogstwaarschijnlijk 0 zoekresultaten opleveren op Google.
Daarentegen blijven er altijd mensen bestaan die smetvrees hebben. Dit zou dus een mooi alternatief zijn om de doelgroep evergreen te maken.
De vraag die je dus bij jezelf moet stellen is: Is er voor mijn product of dienst een doelgroep voor op de lange termijn, of heb ik een doelgroep die tijdsgebonden is?
Hoe graag willen ze?
Ten tweede is het van groot belang dat jouw doelgroep enthousiast is. Er moet een zekere mate van enthousiasme zijn om aan de slag te gaan en om daadwerkelijk jouw product te kopen. Ik maak altijd het vergelijk van les geven aan middelbare scholieren en les geven aan volwassenen die zich ingeschreven hebben voor een online cursus haken.
Het grote verschil zit hem hier in het feit dat de middelbare scholieren verplicht zijn naar school te gaan en hier niet voor hebben gekozen. Er is weinig enthousiasme om iets te leren. Het ontbreek hier dus aan intrinsieke motivatie, wat een essentieel is om iemand in beweging te zetten.
Volwassenen die een online cursus haken gaan volgen, doen dit omdat ze deze skill graag willen leren. Ze zijn enthousiast en gemotiveerd om aan de slag te gaan en energie te steken in de cursus. Dit is de doelgroep die jij wilt aantrekken naar jouw business!
Ga eens voor jezelf na, is jouw doelgroep enthousiast om iets te leren?
Welk probleem los je op?
De derde voorwaarde waaraan jouw doelgroep moet voldoen heeft te maken met het hebben van een probleem. Nu ben ik over het algemeen niet zo van de problemen (ik zie problemen liever als een feit), maar in dit geval maak ik een uitzondering 😉
Jouw doelgroep moet een urgent probleem hebben wat ze willen oplossen. En vanzelfsprekend hebben ze zelf niet de mogelijkheid of skills om het probleem alleen op te lossen; ze hebben jouw kennis en skills nodig!
Een voorbeeld is de online ondernemer die met zijn reisblog geld wilt verdienen en een online boek verkoopt. Maar zijn online boek verkoopt voor geen meter en hij weet niet waar dit aan ligt. Deze online ondernemer heeft in dit geval dus een heel duidelijk probleem: zijn boek wordt niet verkocht en daardoor komt er geen geld binnen. Op het moment dat jij een cursus ‘online meer klanten werven’ aanbiedt, los jij dus dit probleem op met jouw product!
Ga voor jezelf na: Is er een urgent probleem aanwezig bij de personen in jouw doelgroep?
Een nieuw probleem
De vierde voorwaarde voor een ideale doelgroep betreft een bijzondere; er moet een nieuw probleem ontstaan doordat je het oude probleem hebt opgelost met jouw product of dienst.
Neem als voorbeeld de ondernemer die meer kopers van zijn online boek wilde. Doordat hij jouw cursus gevolgd heeft, loopt zijn boek nu als een trein en heeft hij meer verkopen dan ooit. Echter kan hij het niet meer aan in zijn eentje en wil hij opschalen. Maar hoe doe je dat, je online bedrijf opschalen? Ziezo, een nieuw probleem doet zich voor en JIJ bent er om dat probleem op te lossen!
Ga eens voor jezelf na, ontstaat er een nieuw probleem bij jouw doelgroep zodra je het huidige probleem oplost?
Heeft jouw doelgroep wat te besteden?
De laatste voorwaarde waaraan jouw doelgroep moet voldoen om een succesvol bedrijf te runnen heeft te maken met het vermogen van jouw doelgroep. Zij moeten een budget hebben om jouw dienst of product aan te kunnen schaffen.
Als jouw doelgroep mensen in de schuldsanering zijn, zal je zeer waarschijnlijk niet veel van je aanbod gaan verkopen. Focus je je echter op golfers dan wordt dit alweer een heel ander verhaal. Het is dus belangrijk dat jouw doelgroep geld te besteden heeft, zodat ze jouw producten of diensten ook daadwerkelijk kunnen kopen!
Ga voor jezelf na, heeft jouw doelgroep geld te besteden?
Heb jij de juiste doelgroep gekozen?
Het geheim van een succesvol bedrijf is dat zij de juiste niche gekozen hebben. Hun doelgroep voldoet aan ALLE 5 bovenstaande voorwaarden! Hun doelgroep is evergreen en niet gebaseerd op een hype. Ten tweede zijn ze enthousiast om te leren en vooral willen. Ten derde hebben ze een urgent probleem wat ze op willen lossen. Ten vierde ontstaat er een nieuw probleem als jij het huidige probleem opgelost hebt. Tot slot heeft de doelgroep geld te besteden om jouw product of dienst te kopen.
Het bleek dat alle onderzochte bedrijven die succesvol waren voldeden aan deze 5 voorwaarden. Daarentegen bleek dat wanneer een bedrijf niet succesvol was, zodra de doelgroep niet voldeed aan 1 van deze voorwaarden. Zo zie je maar hoe belangrijk het is om jouw doelgroep te kennen!
Kan jij wel wat hulp gebruiken met het vaststellen van jouw doelgroep? Vraag hier een inspiratie sessie aan!