Ja hoor, daar is hij weer. De writers block. Niets is zo vervelend dan wanneer je je voorneemt content te gaan creëren voor jouw social media…en er gewoon niks omhoog komt. En dat terwijl je gisteravond in bed nog 101 ideeën had! In deze blog deel ik met jou hoe jij voor 30 dagen social media content creëert, zonder daar nieuwe ideeën voor te hoeven genereren!
Waarom consistent zichtbaar zijn op social media?
Als coach of expert is het tegenwoordig steeds lastiger om jezelf te onderscheiden van je concullega’s. Niet omdat jullie nu zo hetzelfde zijn, maar omdat er gewoonweg steeds meer coaches en experts voor zichzelf starten. Dat betekent dat je nu meer moeite zult moeten doen om jezelf zichtbaar te maken op social media. Iedereen probeert tot slot de aandacht van de ideale klant te veroveren.
Wat je niet direct ziet op social media, is dat veel ondernemers helemaal niet zo consistent zijn in het delen van hun content. En ik was er één van. Daarom kan ik je ook uit ervaring vertellen wat er gaat gebeuren met het aantal volgers en de interactie met hen, op het moment dat je stopt met posten: ze stappen over naar je concurrent.
Het klinkt heel hard, maar het is wel de waarheid. Voor jou 10 anderen die wél consistent zichtbaar zijn. En het helpt dan ook niet mee dat op de meeste social media platforms het algoritme zo is ingesteld, dat als je weer de moed bij elkaar verzamelt hebt om te gaan posten, ze jouw post helemaal niet meer laten zien aan je volgers.
Maar ik heb geen tijd om elke dag te posten!
Je hoeft niet elke dag te posten! Tenzij je misschien zichtbaarheid op twitter probeert te creëren. Het is veel beter om eerst voor jezelf af te vragen wat voor jou haalbaar is om consistent te posten. Is dat 1x per week? 3x per week? Dit kan ik niet voor jou bepalen, want ik kan niet in je agenda kijken. Ik weet ook niet welk social media kanaal jij het liefst gebruikt en waar jouw klanten zich bevinden. Daarnaast is het veel beter om minder vaak hogere kwaliteit posts te creëren, dan heel vaak lage kwaliteit posts.
Voor 30 dagen social media posts zonder nieuwe content maken
Als jij voor jezelf bepaalt hebt wat een haalbaar aantal is om consistent te gaan posten, kun je aan de slag met je bestaande content inzetten voor nieuwe social media content. Dit kan een cursus zijn die je aanbiedt, blogs, podcasts, of gewoon gedachtegoed 😉 Zorg er uiteraard voor dat jouw content aansluit bij de problemen en dromen die jouw ideale klant heeft.
Bulk content creëren
Ik werk het prettigst als ik bulk posts maak. Ik zorg ervoor dat ik elke week een instagram post gepland heb. Hier gebruik ik Planoly voor. Met 1x per week een post weten mijn volgers dat ik nog actief ben, kan ik consistent waardevolle content delen én is er nog ruimte over voor spontane posts tussendoor.
Elke maand trek ik een dag uit voor het creëren van nieuwe social media content. Ik pak op zo’n moment mijn ideale klant er weer even bij. Waar staat deze op dit moment? Aan welke info heeft deze persoon nu behoefte? Vervolgens kijk ik naar bijvoorbeeld een nieuwsbrief die ik geschreven heb, en op basis van de informatie die ik daarin deelde, ga ik aan de slag met het maken van content voor mijn social media.
Ja maar…dan deel ik dezelfde info!
Ja klopt. Maar wel in andere woorden, en in een andere lengte, en op een ander platform. En denk je nu echt dat iedereen jouw nieuwsbrief of blog gelezen heeft? Waarschijnlijk niet. En ookal is dat wel zo, wist je dat wij als mens tegenwoordig vaak 7 contactmomenten nodig hebben om over te gaan tot kopen? We lezen tegenwoordig zo vluchtig, zijn met meerdere dingen tegelijk bezig, en nog voordat we de informatie verwerkt zijn scrollen we alweer door naar het volgende. Het kan dus ook nog eens juist heel nuttig zijn om dezelfde informatie te delen in andere woorden!
Praktisch gezien social media posts zonder nieuwe content te maken:
Ik zal je nog even in stappen delen hoe ik dat nu precies doe, 30 social media posts creëren zonder nieuwe content te maken:
Stap 1: Ik zoek de blogs, podcasts en nieuwsbrieven erbij van een maand geleden
Stap 2: Ik open een nieuw Google Doc document waarin ik op elke pagina 1 post ga schrijven.
Stap 3: Ik gebruik een enkele alinea vanuit mijn huidige content die ik finetune voor een social media post. Daarin speel ik met de woorden die ik gebruik en de volgorde. Ook de vorm van de content kun je mee spelen. Stel bijvoorbeeld eens een vraag, of maak een stappenplan in plaats van dat je het verteld.
Stap 4: Wees niet te perfectionistisch! En je zult merken dat je in de flow komt na het schrijven van een aantal posts.
Stap 5: Zoek foto’s en plaats ze in jouw social media planner. Het is niet erg als je foto’s niet matchen bij je tekst als kennisondernemer. Vaak is het toch een foto van jezelf of een mooi plaatje. Dus wees ook hier niet te perfectionistisch in. Het gaat om de kwaliteit van je content, zorg dat je mensen helpt! 🙂
Stap 6: Voeg geschikte hashtags toe voor meer bereik en plan de posts in verspreid over de periode waarin jij consistente zichtbaarheid wilt creëren.
Zo creëer jij 30 social media posts zonder nieuwe content te hoeven maken
Je hebt nu een handig stappenplan om jouw social media posts te gaan creëren zodat jij consistent zichtbaar blijft op jouw gekozen social media kanaal. Heel veel succes met het maken van jouw posts.
Kan je wel wat hulp gebruiken met wat nu precies de juiste content is om jouw ideale klanten aan te trekken?
Plan dan hier een gratis strategie sessie in!