Social Media voor Bedrijven: De Complete Startersguide

Wil jij meer bereiken met social media voor jouw bedrijf? Maar weet je niet precies hoe? Je bent niet de enige. Veel bedrijven beginnen er niet eens aan; het gebruiken van social media. Ze vinden het teveel werk en zien er de meerwaarde er niet van in. Dit is echt super zonde! Je kunt als bedrijf namelijk letterlijk jouw omzet verdubbelen door de inzet van social media. Daarom ga ik je in deze blog stap voor stap uitleggen hoe jij social media kunt gebruiken om meer klanten te krijgen!

 

Wat is social media?

Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen waarbij het doel is je te verbinden met anderen en informatie uit te wisselen. Social media is tegenwoordig ondenkbaar uit onze samenleving. Waar de oudere generatie nog vooral in de ‘echte’ wereld leeft, is het voor de jongere generatie doodnormaal om ook heel veel tijd in deze nieuwe ‘virtuele wereld’ door te brengen.

Er worden nieuwe vrienden gemaakt, ideeën opgedaan en ervaringen uitgewisseld. Het is tegenwoordig makkelijker dan ooit om soortgelijken te vinden met dezelfde hobby’s, mede dankzij deze social media platforms.

De online wereld is inmiddels net zo belangrijk als de offline wereld en biedt ontzettend veel mogelijkheden voor een ieder om te connecten met anderen en informatie te delen. Elk social media platform heeft zo zijn eigen manier bedacht om het mogelijk te maken op een leuke en gebruiksvriendelijke manier informatie uit te wisselen. Voorbeelden van social media platforms zijn Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, en Pinterest.

meest populaire social media kanalen

Aantal gebruikers in 2020 van verschillende social media platforms (bron)

 

De voordelen van social media voor bedrijven

Hoewel op het eerste gezicht social media alleen geschikt lijkt te zijn voor individuele personen, is dit zeker niet het geval. Social media biedt bedrijven de mogelijkheid om op een relatief makkelijke manier precies de juiste doelgroep te bereiken.

Waar een vintage kledingzaak vroeger alleen bekend was in een dorp voor de vintage liefhebbers, kan deze nu dankzij social media alle vintage liefhebbers in heel de wereld bereiken door zijn bijvoorbeeld mooie foto’s te posten van de vintage kleding op Instagram.

Daarnaast biedt social media de kans om, net zoals in de offline wereld, een relatie op te bouwen met (potentiële ) klanten. Het voordeel is wederom dat je bereik als bedrijf veel groter is. Door jouw bedrijf zichtbaar te maken op social media geef je de mogelijkheid aan mensen om zich aan je te binden, vragen te stellen en gebruik te maken van jouw expertise.

Dit zorgt voor een relatie met je klant en daarmee een grote kans dat ze uiteindelijk bij jou een product gaan kopen danwel jou zullen aanraden bij bekenden. Hoe dit precies in zijn werk gaat leg ik later in deze blog uit.

Zeker als je er over denkt om betaald reclame te maken is social media het overwegen waard. Neem bijvoorbeeld de vintage kledingzaak die in de lokale krant adverteert; iedereen die deze krant leest, krijgt de reclame voor vintage kleding te zien. Echter is maar een klein percentage van de lezers daadwerkelijk geïnteresseerd in deze kledingstijl.

Dit betekent dat je dus ook advertentiekosten betaald om je producten aan een ongeïnteresseerde doelgroep te laten zien. Zonde! Op veel social media kanalen kun je jouw doelgroep zodanig specificeren waardoor jij een veel hoger percentage daadwerkelijk geïnteresseerde, potentiële klanten kunt aanspreken.

 

Social Media voor bedrijven: hoe begin je?

Nou dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe kun je als bedrijf nu effectief gebruik maken van Social Media? Het antwoord ligt helaas niet zo simpel als gedacht, want elk social media platform werkt anders en heeft een andere doelgroep. Gooi nu niet gelijk de handdoek in de ring, want dan je loopt maar liefst meer dan 30% van het verkeer naar jouw website mis!

Hieronder leg ik je in 5 simpele stappen uit hoe jij direct aan de slag kunt gaan.

 

Stap 1 Begin met één platform

Om te beginnen raad ik je aan met één social media platform tegelijk te beginnen. Je kunt beter jouw bedrijf goed promoten op één platform dan op alles een beetje. Als je al affiniteit hebt met een social media platform, raad ik je aan om daarmee te beginnen. Het is immers makkelijker om met iets te werken wat je leuk vind.

Ben je nog helemaal nieuw in de social media wereld of wil je graag het social media platform kiezen wat het beste bij jouw bedrijf past? Dan is het belangrijk om rekening te houden met jouw specifieke doelgroep en de mensen die gebruik maken van het betreffende platform.

Social media gebruikers leeftijd percentage

Percentage gebruikers van social media in een bepaalde leeftijdscategorie (bron)

 

Daarnaast is het handig om te weten wat jij precies met jouw bedrijf wilt uitstralen. LinkedIn heeft een professionele, zakelijkere uitstraling waar vaak serieuzere onderwerpen worden besproken en bekeken. Als jouw doelgroep vooral grote bedrijven betreft, zou LinkedIn dus een goed platform zijn.

Ik focus me met mijn bedrijf op jonge gezinnen die graag een locatie onafhankelijk bedrijf op willen zetten en avontuurlijk ingesteld zijn. Deze doelgroep doet vaak inspiratie op en zoekt bijvoorbeeld reisbestemmingen. Zij zullen vaker te vinden zijn op Instagram en Pinterest.

Natuurlijk sluit het één het ander niet uit, en uit ervaring zal ik je zeggen dat je uit elk social media platform wel klanten kan halen. Het draait uiteindelijk namelijk meer om interactie en klantenbinding dan het specifieke kanaal wat je gebruikt.

 

Stap 2: Ken je doelgroep

Met alle selfies en picture perfect plaatjes die je tegenkomt, lijkt het alsof het belangrijkste doel op social media is om jezelf te laten zien. Echter is dit verre van waar. Zeker als bedrijf draait social media juist NIET om jou; het draait om jouw doelgroep.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om jouw doelgroep te kennen. Niet alleen voor social media, maar überhaupt voor je gehele bedrijfsvoering is het kennen van jouw doelgroep van essentieel belang. Weet jij wie jouw doelgroep is? Zoja, super goed! Zo nee, dan is het eerst zaak om hier duidelijkheid in te krijgen.

Jouw doelgroep is zelfs zo belangrijk dat het bepaalt of jouw bedrijf succesvol wordt of niet. Zorg dus dat je precies weet voor wie jij schrijft en wat de problemen zijn waar zij tegenaan lopen. En dit is ook precies wat jij gaat inzetten op jouw social media kanaal; jij gaat jouw doelgroep de informatie en inspiratie geven waar zij op zitten te wachten!

 

Stap 3: Content creëren

Nu je een social media kanaal gekozen hebt én precies weet wie jouw doelgroep is, kun je beginnen met het creeëren van content. Je gaat niet zomaar dingen posten om maar wat te posten. Dit heeft namelijk geen meerwaarde en is alleen maar tijdsverspilling. En ik kan het weten, been there done that.

Hoewel je jouw content speciaal gaat maken voor jouw publiek, zijn er een aantal dingen waaraan je content moet voldoen:

  1. Zorg dat je een ratio van 1 op 20 promotionele posts op non promotionele posts aanhoudt.
  2. Onderscheid je van jouw concurrenten; post bijvoorbeeld iets persoonlijks of een grappige quote die je tegenkwam en jouw aansprak. Zorg dat je ook erbij zet waarom je dit post (dat vinden mensen vaak nog interessanter dan de post zelf en creeërt connectie)

Om er zeker van te zijn dat jij de juiste content post heeft, kun je jezelf deze vragen stellen:

  • Heeft de content een emotioneel element?
  • Bevat de post ‘shareable’ content types zoals feiten, afbeeldingen en quotes?
  • Resoneert dit topic met jouw doelgroep? Is het momenteel een hot topic?
  • Is het type post geschikt voor jouw doelgroep? Zoals praktische tips of een quiz?
Social media voor bedrijven viral posts

Een onderzoek naar viral posts toonde aan dat zij allen één of meer van de bovenstaande aspecten bevatten!

 

Stap 4: Wees consistent

Om de meeste resultaten te boeken met het gebruik van social media voor jouw bedrijf raad ik je aan consistent te posten. Op social media kanalen draait het om zichtbaarheid en deze verkrijg je alleen als je vaak genoeg ‘aanwezig’ bent. De levensduur van een post is op elk social media platform weer anders.

Vind je het lastig om vaak te posten? Dan is het een idee om gebruik te maken van apps waarbij je posts kunt inplannen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je social media uit te besteden. Zorg er dan wel voor dat je iemand in dienst neemt die je kunt vertrouwen en een connectie heeft met jouw niche. Want uiteindelijk draait het allemaal op steengoede content die jouw doelgroep aanspreekt!

 

Wat gaat social media mijn bedrijf opleveren?

Door bovenstaande stappen uit te voeren weet je precies wie jou doelgroep is, welke social media platforms zij gaat gebruiken en heb je een duidelijk beeld van wat voor social media content jij kunt posten.

De voordelen van social media voor bedrijven zijn niet de minste, het gebruik ervan kan:

  • Het aantal verkopen verhogen
  • Jouw SEO score verbeteren
  • Verkeer naar jouw website brengen
  • Inzicht in concurrenten geven
  • Vertrouwen geven aan (potentiële klanten)
  • Herkenbaarheid voor jouw merk creëren
  • Jouw bedrijf als autoriteit neerzetten
  • Jouw conversies maximaliseren

En onthoudt goed: het geeft niet uit als jouw content niet direct perfect is of nog niet exact aansluit bij jouw doelgroep. Al gaandeweg leert men. Het aller belangrijkste is dat je actief blijft op jouw gekozen social media netwerken – alleen dan zal jouw aantal betrokken volgers en uiteindelijk klanten groeien!

Ps. Wist je trouwens dat het aantal volgers er helemaal niet toe doet?