Als je besluit aan marketing te doen om aan meer klanten en naamsbekendheid te komen, wil je natuurlijk wel dat dit ook zijn vruchten afwerpt. Een van de meest krachtige ‘tools’ die je daarvoor kunt inzetten is de Call-to-Action (CTA). Een CTA is een oproep tot actie die wordt gebruikt om de lezer of kijker aan te moedigen een specifieke actie te ondernemen. Maar hoe gebruik je deze call to action nu zo dat hij ook echt bijdraagt aan het krijgen van meer klanten?

Wat is een call-to-action (CTA)?

Een Call-to-Action is een marketingtechniek waarbij een duidelijke instructie wordt gegeven aan de lezers van een salespagina, blog, advertentie of social media post om een bepaalde actie te ondernemen. Het kan variëren van eenvoudige zinnen zoals “Klik hier!” of “Lees verder” tot meer uitgebreide en doelgerichte CTA’s zoals “Registreer nu voor ons exclusieve webinar” of “Koop vandaag nog en ontvang 20% korting”. Het primaire doel van een CTA is om de betrokkenheid van het publiek te vergroten en hen te helpen om de gewenste actie te laten ondernemen.

Het belang van een sterke Call to Action

Een goed inzetten van een CTA kan een aanzienlijke impact hebben op het succes van je marketingcampagnes en je conversie cijfers zoals ROI. Hier zijn enkele redenen waarom een sterke CTA van cruciaal belang is:

  • Duidelijke richting: Een CTA biedt richting aan je potentiële klanten en vertelt hen precies welke actie ze moeten ondernemen. Het vermijdt verwarring en zorgt voor een naadloze gebruikerservaring.
  • Verhoogde betrokkenheid: Een goed geplaatste en overtuigende CTA kan de betrokkenheid van jouw lezers vergroten. Het stimuleert hen om verder te gaan dan alleen het consumeren van content en daadwerkelijk stappen te ondernemen. En we weten natuurlijk allemaal dat het daadwerkelijk in actie komen pas echt zorgt voor het behalen van resultaten, ook voor jouw klanten!
  • Conversie verhogen: Een doordachte CTA kan je conversieratio’s verhogen. Door een duidelijke en aantrekkelijke CTA te bieden, kun je bezoekers omzetten in leads en potentiële klanten.

Tips voor het gebruik van een Call to Action

Natuurlijk is bovenstaande allemaal leuk en aardig, en is het nog fijner als je nu ook nog eens wat practische tips krijgt die je gaan helpen je conversie te verhogen door een CTA goed in te zetten:

  • Zorg er ten eerste voor dat jouw CTA duidelijk en specifiek is. Gebruik actiewoorden die de gewenste actie beschrijven, zoals “Koop nu” of “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief”. Let op: gebruik maar één call to action per salespagina, mail of social media post. Op het moment dat je er meerdere gaat toevoegen maak je het lastiger om te kiezen voor de lezer. Dit heeft als gevolg dat een groot gedeelte helemaal niet kiest.
  • Door urgentie toe te voegen aan jouw CTA krijgt de lezer het gevoel dat ze NU actie moeten ondernemen. Dit draagt bij aan het verhogen van jouw conversie, ze willen tot slot niet de aanbieding missen als ze daadwerkelijk al geïnteresseerd waren in jouw dienst. Bijvoorbeeld: “Beperkte voorraad – bestel nu!” of “Aanbieding eindigt morgen – profiteer vandaag nog”.
  • Ten derde is het goed om jouw CTA meerdere malen toe te voegen aan een landingspagina. Zo maak je het de lezer makkelijker om de actie te ondernemen en erop te klikken, zonder dat ze na het maken van de keuze weer terug moeten zoeken naar die knop…
  • Tot slot is het van belang om ervoor te zorgen dat de CTA opvalt en niet wegvalt midden in de tekst. Zorg er zeker op landingspagina’s voor dat jouw CTA een duidelijke knop is waar je niet omheen kunt. Gebruik een kleur die opvalt. Let wel op dat de tekst goed leesbaar blijft.