Wat is een Facebook pagina?

 

Een Facebook pagina is speciaal bestemd voor bedrijven, organisaties, merken en beroemdheden. De pagina vormt de basis om te communiceren met gebruikers van Facebook die de betreffende pagina leuk vinden. Dat is wat anders dan een Facebook groep die gevormd wordt door leden met eenzelfde interesse of doel. Het is bijvoorbeeld zo dat openbaarheid bij een Facebook pagina het uitgangspunt vormt. Daarmee is er sprake van aansluiting bij het doel, namelijk de bekendheid en het bereik vergroten. Elke gebruiker van het platform heeft de optie om een pagina leuk te vinden. Bij het leuk vinden van een pagina ontvangt de gebruiker daarna op de eigen tijdlijn updates.

 

Bedrijven en organisaties gebruiken Facebook pagina’s om zichtbaar aanwezig te zijn. Naast het plaatsen van statusupdates zijn er opties om foto’s te plaatsen en evenementen aan te kondigen. Een Facebook pagina is geschikt voor zakelijk gebruik, zoals een standaard Facebook profiel geschikt is voor particuliere gebruikers. Pagina’s vormen een belangrijk onderdeel van het social mediabeleid van bedrijven. Dat heeft onder meer met het grote bereik te maken. Het is een online marketinginstrument om klanten aan het bedrijf te binden en betrokken te laten zijn. Bovendien is het platform in commercieel opzicht uitstekend te benutten om de zichtbaarheid te vergroten. Ook zit er een component in op het gebied van het verlenen van service. Bijvoorbeeld door de interactie met klanten aan te gaan die wellicht een vraag hebben of een klacht melden. Verder is de zichtbaarheid te vergroten door een Facebook pagina te combineren met Facebook advertenties.