Wat is een influencer?

 

Een influencer is een persoon die op een commerciële manier van social media gebruikmaakt en daarbij invloed uitoefent op het koopgedrag. Er zijn allerlei soorten influencers en de een heeft daarbij meer succes dan de ander. De mate van invloed is namelijk van meerdere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld van de kennis, autoriteit, bekendheid en het aantal volgers op social media. Doorgaans zijn succesvolle influencers bijvoorbeeld experts in een bepaald onderwerp, beroemd of een autoriteit. Er zijn ook micro-influencers die binnen hun thema een beperkt aantal volgers hebben. Bijvoorbeeld op het gebied van een hobby.

 

 

Influencers spelen tegenwoordig een belangrijke rol in de marketingindustrie. Dat komt omdat social media enorm populair zijn. Het is voor bedrijven gemakkelijk om via een influencer heel gericht een specifieke doelgroep te bereiken. Influencers maken net als andere leden van het platform op dezelfde manier gebruik ervan. Het enige verschil is dat influencers er geld mee verdienen. Bijvoorbeeld door een filmpje te maken en daarin een product te promoten. Of door gratis in een hotel te verblijven en foto’s te maken om een verblijf daar te promoten. De reden dat influencers populair zijn in de marketingwereld komt door een combinatie van het bereik en door de betrouwbare uitstraling. Volgers van influencers nemen eerder iets voor waar aan van hen dan van een reclamespotje dat tussendoor komt. Er zijn een aantal populaire niches te onderscheiden. Dat zijn onder meer mode en beauty, reizen en lifestyle, entertainment, sport, games, gezondheid, ouderschap en technologie. Zo zijn er ook weer sub niches te onderscheiden.