Wat is een micro influencer?
Een micro influencer heeft een beperkt aantal volgers, maar nog altijd genoeg om invloed uit te oefenen. De grootte van de achterban bepaalt of er sprake is van een micro influencer of van een macro influencer. Zo heeft een micro influencer een bereik dat varieert van vijfduizend tot honderdduizend volgers. De relatie met de doelgroep is ook een kenmerk dat het onderscheid maakt. Macro influencers zijn doorgaans bekende namen en bij het grote publiek bekend. Denk daarbij maar aan internationale voetballers of aan beroemde acteurs die een grote schare fans hebben.
Micro influencers zijn bij het grote publiek minder bekend, maar wel heel bekend binnen de eigen achterban (voorbeeld Bysam.nl). Die bestaat doorgaans uit geïnteresseerden die dezelfde passie delen als de influencer op microniveau. Er is eerder sprake van een gemeenschappelijke interesse in een bepaald onderwerp dan in het leven van de te volgen persoon. Dat is weer meer van toepassing bij de beroemdheden die hun leven op social media delen. Op microniveau valt er bijvoorbeeld eerder te denken aan een hobby, zoals vissen, koken of make-up. De micro influencer deelt de eigen passie of hobby met de achterban. Dat maakt het voor commerciële activiteiten ook interessant. Bedrijven hebben namelijk de mogelijkheid om zo op kleine schaal, maar wel hele efficiënt reclame te maken. Nog een voordeel is dat bedrijven weten dat micro influencers doorgaans een hele trouwe achterban hebben. In dat opzicht hoeft het aantal volgers niet eens heel groot te zijn om tot een hoge conversie te komen.
Nu weet je dat er online geld te verdienen is met jouw passie als micro influencer. Wil je meer tips en tricks over op een duurzame manier online geld verdienen? Schrijf je hier in voor het gratis E-book online geld verdienen!!